Očekávané přínosy projektu
Přínosem projektu by mělo být zejména odhalení a kvantifikace vývoje i aktuálních regionálních disparit mezi kraji NUTS 3 ve finanční i fyzické dostupnosti bydlení a komplexní analýza vybraných důsledků těchto regionálních disparit. Přínosem by rovněž mělo být definování přesnějších metod pro měření regionálních disparit ve finanční a fyzické dostupnosti bydlení mezi jednotlivými českými kraji. Smyslem projektu je následně též identifikovat jevy ovlivňující fyzickou i finanční dostupnost bydlení a regionální disparity ve finanční a fyzické dostupnosti bydlení, které je možno efektivně ovlivnit regulačními zásahy, a navrhnout taková konkrétní opatření, která by vedla ke:
- zvýšení finanční dostupnosti vlastnického i nájemního bydlení;
- snížení regionálních disparit ve finanční dostupnosti mezi kraji NUTS 3;
- snížení negativních důsledků nízké finanční dostupnosti bydlení nebo vysokých regionálních disparit ve finanční dostupnosti bydlení – a to zejména na demografické chování mladých lidí, prostorovou mobilitu domácností za pracovními příležitostmi a nebezpečí sociálního vyloučení domácností ohrožených finanční nedostupností bydlení;
- zvýšení fyzické dostupnosti bydlení, zejména tam, kde existuje nepoměr mezi nabídkou bydlení a potřebou (poptávkou) po bydlení;
- zvýšení fyzické dostupnosti bydlení pomocí nástrojů určených na rehabilitaci (modernizaci) bytového fondu;
- zvýšení fyzické dostupnosti nájemního bydlení pomocí rozvoje nových forem nájemního bydlení.
Tato opatření by měla být upravena tak, aby odpovídala lokálním specifikům a byla zejména vhodná k realizaci ve čtyřech vybraných českých krajích Moravskoslezském, Jihomoravském, Středočeském kraji a Hl.m. Praha. Opatření budou rozdělena na opatření týkající se regionální působnosti, působnosti obcí, ale též působnosti státu. Jelikož bytová politika je zejména v působnosti státu a obcí, není možné zacílit navrhovaná opatření pouze na regionální úroveň a některá opatření budou nutně zacílena na úroveň centrální. Předpokládaným uživatelem výstupů budou tak jak orgány státní správy na celorepublikové úrovni (ministerstva), tak orgány státní správy na regionální a lokální úrovni (krajské úřady, magistráty, obecní úřady) a neziskové obecně prospěšné organizace působící v oblasti zajišťování sociálních služeb pro osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Motivačním faktorem k řešení daného projektu je zejména snaha zmapovat dosud nejasné rozdíly mezi jednotlivými regiony NUTS 3. Výraznou motivací je zjistit skutečnou, a nikoliv jen proklamativní a neověřenou váhu faktoru dostupnosti bydlení a regionálních disparit v dostupnosti bydlení na změny v demografickém chování mladé generace, prostorovou mobilitu domácností za pracovními příležitostmi a nebezpečí sociálního vyloučení. Jedině podrobná statistická analýza může ověřit sílu této vazby a jedině na základě jejích výsledků je možné připravit skutečně účinná a co nejméně nákladná opatření. Cílem je definovat taková opatření, která by byla dostatečně efektivní, avšak na druhou stranu byla též co možná nejméně nákladná ze strany veřejných rozpočtů a případně umožňovala spolupráci soukromých a veřejných aktérů. Motivací je též zabránit zbytečnému plýtvání veřejných zdrojů na příliš rozsáhlé programy, jejichž efekt je neověřený a které by vedle své zbytečné nákladnosti mohly vést též k nezamýšleným negativním důsledkům. Motivací je též podchytit lokální specifika při případné realizaci takových opatření, a to formou podrobného testování ve vybraných čtyřech českých krajích. Pro tento účel bylo vytvořeno též širší konsorcium řešitelů projektu se sídlem v různých regionech státu (Moravskoslezském, Jihomoravském a Praze) a do týmu byl zapojen subjekt s praktickými zkušenostmi při přípravě plánů regionálního rozvoje (Institutu regionálních informací, s.r.o.).